Kde zůstalo „zlaté dno“?

Všimli jste si, že kde zasáhlo tornádo, tam je nedostatek lidí, kteří něco umí?

A teď nemám na mysli řeči o nesmyslech jako jsou gender, volba pohlaví, vyrovnání s otrokářskou minulostí, nadřazenost bílého muže, rovné příležitosti, hrdost LGBTabůhvíčehoještě+ a podobně?
Stejně tak se na hlavu obrací i nenávistné útoky na kohokoliv, kdo říkal nebo říká, že je potřeba podporovat ty části školství, kde se člověk naučí řemeslu.
Většina z nás to zná.
Sehnat někoho, kdo vám udělá doma novou elektřinu, postaví schody na chatě, nebo udělá novou střechu je dlouhodobě problém.
Sleduji to kolem sebe. „Uč se, ať nemusíš pracovat“ vyměnilo pověstné „řemeslo má zlaté dno“. Ale ono ho opravdu má. Šikovný řemeslník nejenže dnes už nemá jen špínu za nehty a nesmrdí od chladící emulze, jako když jsem jí cítil coby středoškolák poslaný na čtrnáctidenní praxi do Pragovky. Doba se opravdu změnila, a tak mít „učňák“ dnes často znamená mít nejenom tu maturitu, ae navíc něco umět. A bez keců.
Mimochodem, pokud dnes vystudujete řemeslo a nejste „líný netáhlo“, tak druhý den máte lepší peníze než průměrný otrok z openspace někde v korporátní firmě. Bohužel vám chybí společenský status. Prostě na baru před děvčetem zní líp když jste „referent akvizic“ než „Karel Dvořák – Rakve, biče, olejovky, s.r.o.“. Co na tom, že stejně jako pokrývač, kterého jsem nedávno potřeboval, děláte jen čtyři dny v týdnu a od podzimu do jara jste s rodinou v Thajsku, zatímco jako „referent akvizic“ se budete plahočit na rychlý oběd přiškrcen kravatou s tím správným uzlem.
Celkem je mi jedno, když se někdo rozhodne nic neumět, a studium končit diplomkou na téma „Rovnost pohlaví při hře na fujaru“, ale celkově by to asi chtělo říct, že zrovna tenhle typ studií by si měli lidi platit ze svého. Pak by možná zbylo víc na studia technických oborů nebo stomatologů.

řemeslo má zlaté dno
< ZPĚT